{"id":2570,"date":"2011-06-15T00:00:00","date_gmt":"2011-06-14T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/new.slovozivota.sk\/2011\/06\/liderstvo-nie-je-udalost-ale-proces\/"},"modified":"2011-06-15T00:00:00","modified_gmt":"2011-06-14T22:00:00","slug":"liderstvo-nie-je-udalost-ale-proces","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.slovozivota.sk\/ru-ru\/2011\/06\/liderstvo-nie-je-udalost-ale-proces\/","title":{"rendered":"L\u00edderstvo nie je udalos\u0165, ale proces"},"content":{"rendered":"

\u00a0<\/h3>\n

Pr\u00edru\u010dka pre l\u00eddrov<\/h3>\n

Peter \u010cu\u0159\u00edk<\/h3>\n

Pred mnoh\u00fdmi rokmi sme spolu s Martinom Hun\u010d\u00e1rom nap\u00edsali knihu Biblick\u00e9 z\u00e1klady. T\u00e1to kniha sa n\u00e1m ve\u013emi osved\u010dila pri budovan\u00ed nov\u00fdch veriacich a pri stavan\u00ed pevn\u00fdch z\u00e1kladov ich kres\u0165ansk\u00e9ho \u017eivota. Sme nad\u0161en\u00ed z toho, \u017ee pri plnom nasaden\u00ed, ktor\u00e9 v zbore pre\u017e\u00edvame, sa n\u00e1m podarilo pripravi\u0165 podobn\u00fa u\u010debnicu pre t\u00fdch, ktor\u00ed chc\u00fa v P\u00e1novi \u010falej r\u00e1s\u0165; nazvali sme ju L\u00edderstvo nie je udalos\u0165, ale proces, Pr\u00edru\u010dka pre l\u00eddrov. <\/em>
Kniha je in\u0161pirovan\u00e1 mnoh\u00fdmi my\u0161lienkami a konceptmi Johna Maxwella, jedn\u00e9ho z najzn\u00e1mej\u0161\u00edch kres\u0165ansk\u00fdch u\u010dite\u013eov na t\u00e9mu l\u00edderstva a je koncipovan\u00e1 tak, aby mohla by\u0165 u\u010debnicou pre \u201el\u00eddersk\u00e9 \u0161koly\u201c v r\u00e1mci skupiniek \u010di kres\u0165ansk\u00fdch cirkv\u00ed. Plat\u00ed jeho zn\u00e1ma my\u0161lienka, \u017ee v\u0161etko stoj\u00ed a pad\u00e1\u00a0 na l\u00eddroch. V knihe n\u00e1jdete t\u00e9my, ako je: vn\u00fatorn\u00fd \u017eivot l\u00eddra, ako budova\u0165 kvalitn\u00fd t\u00edm, ako rozv\u00edja\u0165\u00a0 zru\u010dnosti l\u00eddrov, d\u00f4le\u017eitos\u0165 pl\u00e1novania, poradenstvo \u010di fungovanie dom\u00e1cich skup\u00edn. V na\u0161om zbore bola tak\u00e1to l\u00eddersk\u00e1 \u0161kola ve\u013ek\u00fdm po\u017eehnan\u00edm a ver\u00edm, \u017ee sa stane kvalitn\u00fdm n\u00e1strojom na budovanie Tela Kristovho aj vo va\u0161om meste alebo regi\u00f3ne.<\/em><\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

\u00daryvok z knihy o l\u00edderstve: L\u00edderstvo nie je udalos\u0165, ale proces, Pr\u00edru\u010dka pre l\u00eddrov.<\/strong><\/p>\n


<\/strong><\/p>\n

Charakteristika t\u00fdch, ktor\u00ed zab\u00edjaj\u00fa obrov<\/strong><\/p>\n

D\u00e1vid a Goli\u00e1\u0161, 1Sam 17. kapitola<\/p>\n


<\/strong><\/p>\n

1.\u00a0\u00a0\u00a0 Zabijaci obrov neza\u010d\u00ednaj\u00fa ako zabijaci obrov<\/strong><\/p>\n

D\u00e1vid prich\u00e1dza na sc\u00e9nu ako mlad\u00edk, ktor\u00fd e\u0161te \u017eiadneho obra nezabil. Ka\u017ed\u00e9 v\u00ed\u0165azstvo raz bude\u0161 musie\u0165 vybojova\u0165 po prv\u00fdkr\u00e1t. To, \u017ee si e\u0161te v ur\u010ditej oblasti nezv\u00ed\u0165azil, predsa neznamen\u00e1, \u017ee v nej nem\u00f4\u017ee\u0161 zv\u00ed\u0165azi\u0165 dnes alebo zajtra. Nem\u00f4\u017ee\u0161 hodnoti\u0165 svoju bud\u00facnos\u0165 pod\u013ea svojej minulosti. Napriek tomu, \u017ee si v niektor\u00fdch z\u00e1pasoch u\u017e viackr\u00e1t prehral, v\u00f4bec to neznamen\u00e1, \u017ee si v \u010fal\u0161om kole znova ods\u00faden\u00fd na por\u00e1\u017eku. Medzi poslednou prehrou a nov\u00fdm z\u00e1pasom si predsa r\u00e1stol a zosilnel.<\/p>\n

Pr\u00edklad: Sl\u00e1vny horolezec po tom, ako nezdolal jednu z osemtis\u00edcoviek,\u00a0 oto\u010dil sa k fotke onej hory a pred novin\u00e1rmi povedal: \u201eTentoraz si ma porazila. Ale nevzd\u00e1m sa a jedn\u00e9ho d\u0148a \u0165a zdol\u00e1m. Ty u\u017e toti\u017e nem\u00f4\u017ee\u0161 r\u00e1s\u0165, ja v\u0161ak st\u00e1le \u00e1no!\u201c<\/p>\n

Svoju bud\u00facnos\u0165 by si nemal odvodzova\u0165 zo svojej minulosti, ale z Bo\u017e\u00edch zas\u013e\u00faben\u00ed. Nie si t\u00fdm, \u010do o tebe hovoria \u013eudia alebo tvoje okolnosti, si t\u00fdm, \u010do o tebe hovor\u00ed Bo\u017eie slovo.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

2.\u00a0\u00a0\u00a0 Zabijaci obrov u\u017e maj\u00fa za sebou z\u00e1pasy, v ktor\u00fdch zv\u00ed\u0165azili<\/strong><\/p>\n

D\u00e1vid sa opieral o svoje minul\u00e9 v\u00ed\u0165azstv\u00e1. Nikdy ne\u010del\u00edme obrom hne\u010f na za\u010diatku, Boh n\u00e1s u\u010d\u00ed postupne. Napriek tomu, \u017ee si v ur\u010dit\u00fdch oblastiach niektor\u00e9 boje nezvl\u00e1dol, v\u017edy m\u00e1\u0161 vo svojom \u017eivote oblasti, v ktor\u00fdch si zv\u00ed\u0165azil. D\u00e1vidova odvaha bola zalo\u017een\u00e1 aj na tom, \u017ee u\u017e videl Boha kona\u0165, mal s n\u00edm osobn\u00fa sk\u00fasenos\u0165:<\/p>\n

\u201eA e\u0161te povedal D\u00e1vid: Hospodin, ktor\u00fd ma vytrhol z moci \u013eva i medve\u010fa, on ma vytrhne i z ruky tohto Fili\u0161t\u00edna. Na to povedal Saul D\u00e1vidovi: I\u010f, a Hospodin bude s tebou\u201c (1Sam 17:37). \u010c\u00edtaj aj ver\u0161e 32-36.<\/p>\n

Svedectv\u00e1 ve\u013ek\u00fdch Bo\u017e\u00edch mu\u017eov s\u00fa d\u00f4le\u017eit\u00e9, lebo in\u0161piruj\u00fa na\u0161u vieru a ukazuj\u00fa n\u00e1m, \u010do v\u0161etko je v Bohu mo\u017en\u00e9, ale na\u0161e vlastn\u00e9 svedectv\u00e1 s\u00fa e\u0161te d\u00f4le\u017eitej\u0161ie. Mo\u017eno nie s\u00fa tak\u00e9 \u201eve\u013ek\u00e9\u201c, ale s\u00fa \u201ena\u0161e.\u201c Vieme sa na ne odvola\u0165, dod\u00e1vaj\u00fa n\u00e1m odvahu v tom, \u017ee tak ako n\u00e1m Boh pomohol vtedy, pom\u00f4\u017ee n\u00e1m i dnes. Nie je to len Boh Abrah\u00e1ma, Iz\u00e1ka a Jakoba, ale je to M\u00d4J BOH.<\/p>\n

Ke\u010f \u010del\u00ed\u0161 svojim obrom, ktor\u00fdch si zatia\u013e neporazil, pripome\u0148 si v\u017edy levov a medve\u010fov, ktor\u00fdch si u\u017e porazil. Zaznamenaj si v\u00ed\u0165azstv\u00e1, ktor\u00e9 ti Boh pomohol vybojova\u0165.<\/p>\n

\u00a0<\/p>\n

3.\u00a0\u00a0\u00a0 Zabijaci obrov nedovolia, aby ich zastavila kritika t\u00fdch, ktor\u00ed sedia v h\u013eadisku<\/strong><\/p>\n

Kritika ve\u013eakr\u00e1t poch\u00e1dza od t\u00fdch, ktor\u00ed sami nebojuj\u00fa. Je \u013eahk\u00e9 sedie\u0165 \u201ev h\u013eadisku\u201c a radi\u0165 t\u00fdm, ktor\u00ed bojuj\u00fa. Ich rady s\u00fa v\u0161ak v\u00e4\u010d\u0161inou iba v\u00fdhovorkou pre to, aby sami nemuseli bojova\u0165.<\/p>\n

Arabsk\u00e9 pr\u00edslovie: Aj ke\u010f psy brechaj\u00fa, karav\u00e1na mus\u00ed pokra\u010dova\u0165 v ceste.<\/p>\n

Re\u0161pektujeme \u013eud\u00ed a na\u010d\u00favame, \u010di v ich slov\u00e1ch nie je z\u00e1blesk Bo\u017eej rady alebo potreba sebareflexie. Na druhej strane potrebujeme by\u0165 dostato\u010dne ist\u00ed v Bohu na to, aby sme sa nedali zastavi\u0165 kritikou, ktor\u00e1 poch\u00e1dza z \u013eudsk\u00e9ho ega, z\u00e1visti alebo pochybnost\u00ed t\u00fdch, ktor\u00ed v\u0161etko sleduj\u00fa z komfortu hojdacieho kresla racionalizmu, lenivosti alebo duchovnej apatie.<\/p>\n

Bol to pr\u00e1ve Eli\u00e1b, ktor\u00e9ho Boh zavrhol, kto si dovolil D\u00e1vida kritizova\u0165. S hnevom mu povedal: \u201ePre\u010do si zi\u0161iel sem? A na koho si nechal t\u00fdch nieko\u013eko oviec na p\u00fa\u0161ti? Ja zn\u00e1m p\u00fdchu tvojho srdca, lebo si na to pri\u0161iel sem dolu, aby si videl bitku\u201c (1Sam 17:28b).<\/p>\n

Eli\u00e1b bol 40 dn\u00ed na bojisku a mohol urobi\u0165 to ist\u00e9 \u010do D\u00e1vid; ale neurobil. Namiesto toho za\u010dal kritizova\u0165 toho, kto vzal na seba duchovn\u00fa iniciat\u00edvu. Mnohokr\u00e1t je kritika len snahou ospravedlni\u0165 sam\u00e9ho seba t\u00fdm, \u017ee znev\u00e1\u017eime svojho bl\u00ed\u017eneho. T\u00fdm, \u017ee kritik o\u010dier\u0148uje toho, kto sa odv\u00e1\u017eil (a ka\u017ed\u00fd kto vy\u010dnieva z radu m\u00f4\u017ee robi\u0165 aj chyby), sa sna\u017e\u00ed zakry\u0165 svoju vlastn\u00fa pasivitu alebo strach.<\/p>\n

V\u0161imni si, \u017ee Eli\u00e1b obvi\u0148uje D\u00e1vida z p\u00fdchy, pri\u010dom to bol pravdepodobne pr\u00e1ve jeho probl\u00e9m. Rim 2:1 hovor\u00ed: \u201ePreto si neomluvite\u013en\u00fd \u00f3 \u010dlove\u010de, ka\u017ed\u00fd, kto s\u00fadi\u0161 in\u00e9ho, s\u00e1m seba odsudzuje\u0161, lebo rob\u00ed\u0161 to ist\u00e9 s\u00e1m ty, ktor\u00fd s\u00fadi\u0161\u201c. Tie\u017e je zauj\u00edmav\u00e9 v\u0161imn\u00fa\u0165 si, ako ve\u013emi sa l\u00ed\u0161il Eli\u00e1bov n\u00e1zor od Bo\u017eieho. Eli\u00e1b obvi\u0148uje D\u00e1vida z p\u00fdchy srdca, pri\u010dom Boh, naopak, hovor\u00ed, \u017ee D\u00e1vid je mu\u017eom pod\u013ea jeho srdca. \u013dudsk\u00fd \u00fasudok je \u010dasto ve\u013emi nepresn\u00fd, a\u017e protichodn\u00fd tomu Bo\u017eiemu.<\/p>\n