{"id":2558,"date":"2011-09-01T00:00:00","date_gmt":"2011-08-31T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/new.slovozivota.sk\/2011\/09\/simeon-novy-teolog-949-1022\/"},"modified":"2011-09-01T00:00:00","modified_gmt":"2011-08-31T22:00:00","slug":"simeon-novy-teolog-949-1022","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.slovozivota.sk\/ru-ru\/2011\/09\/simeon-novy-teolog-949-1022\/","title":{"rendered":"Simeon Nov\u00fd Teol\u00f3g (949-1022)"},"content":{"rendered":"
Simeon Nov\u00fd Teol\u00f3g bol byzantsk\u00fd mn\u00edch, ktor\u00fd po apo\u0161tolovi J\u00e1novi a Gregorovi z Nazianzu (ktor\u00fd zohral v\u00fdznamn\u00fa \u00falohu pri formovan\u00ed u\u010denia o Duchu Sv\u00e4tom) ako tret\u00ed dostal ofici\u00e1lny titul \u201eteol\u00f3g\u201c. Tento titul sa nech\u00e1pe v modernom akademickom zmysle, ale ozna\u010duje sk\u00f4r niekoho, kto hovor\u00ed zo svojej osobnej sk\u00fasenosti a duchovn\u00e9ho vn\u00edmania Boha. Pr\u00edvlastok \u201enov\u00fd\u201c mu dali p\u00f4vodne jeho oponenti, ktor\u00ed boli presved\u010den\u00ed, \u017ee prin\u00e1\u0161a nov\u00e9, neprav\u00e9 u\u010denie.<\/p>\n
\u00a0<\/p>\n
Simeon sa narodil v byzantskej \u0161\u013eachtickej rodine a z\u00edskal tradi\u010dn\u00e9 vzdelanie. Ke\u010f mal \u0161trn\u00e1s\u0165 rokov, stretol sa so Simeonom Star\u0161\u00edm, kon\u0161tant\u00ednopolsk\u00fdm mn\u00edchom, ktor\u00fd ho motivoval, aby venoval svoj \u017eivot modlitbe a striedmosti. Sk\u00f4r ne\u017e sa stal mn\u00edchom, na odpor\u00fa\u010danie Simeona Star\u0161ieho sl\u00fa\u017eil v dome ist\u00e9ho patricija. Napriek tomu, \u017ee cez de\u0148 \u017eil svetsk\u00fdm \u017eivotom, po ve\u010deroch si \u00fadajne \u010d\u00edtal spisy, ktor\u00e9 dostal od svojho duchovn\u00e9ho otca, a pr\u00e1ve vtedy prv\u00fdkr\u00e1t za\u017eil sk\u00fasenos\u0165 s Bohom, ktor\u00fa nesk\u00f4r op\u00edsal v Rozprav\u00e1ch:<\/p>\n
Tak som vst\u00fapil na miesto, kde som sa obvykle modlieval a pam\u00e4taj\u00fac na slov\u00e1 sv\u00e4t\u00e9ho mu\u017ea [Simeona Star\u0161ieho] som za\u010dal hovori\u0165 \u201eSv\u00e4t\u00fd Bo\u017ee\u201c. A ihne\u010f som bol pohnut\u00fd k slz\u00e1m takou ve\u013ekou t\u00fa\u017eobnou l\u00e1skou po Bohu, \u017ee slovami nedok\u00e1\u017eem op\u00edsa\u0165 rados\u0165 a pote\u0161enie, ktor\u00e9 som c\u00edtil. Padol som tv\u00e1rou k zemi a naraz som uvidel, ako ve\u013ek\u00e9 svetlo nehmotne na mne \u017eiariace uchopilo a pojalo cel\u00fa moju myse\u013e i du\u0161u, tak\u017ee som bol ohromen\u00fd neo\u010dak\u00e1van\u00fdm divom a bol som akoby vo vytr\u017een\u00ed. \u201e\u010ci v tele, \u010di mimo tela,\u201c [2 Korin\u0165anom 12,2], rozpr\u00e1val som s t\u00fdmto svetlom. To svetlo samo to dok\u00e1zalo; rozpt\u00fdlilo v\u0161etky nejasnosti v mojej mysli a vyhnalo v\u0161etky pozemsk\u00e9 starosti. Vypudilo zo m\u0148a v\u0161etku hmotn\u00fa nech\u00e1pavos\u0165 a \u0165archu telesnosti, ktor\u00e1 otupovala a sp\u00fatavala moje \u00fady\u2026 Do mojej du\u0161e sa vliala neopakovate\u013en\u00e1 podoba ve\u013ekej duchovnej l\u00e1sky a vn\u00edmania a \u013e\u00fabeznosti presahuj\u00facej \u013e\u00fabeznos\u0165 ak\u00e9hoko\u013evek vidite\u013en\u00e9ho objektu spolu s osloboden\u00edm a zabudnut\u00edm v\u0161etk\u00fdch my\u0161lienok via\u017eucich sa k tomuto \u017eivotu.<\/em><\/p>\n \u00a0<\/p>\n Napriek tomuto z\u00e1\u017eitku op\u00e4\u0165 upadol do svetsk\u00e9ho sp\u00f4sobu \u017eivota. Ke\u010f mal 27 rokov, vst\u00fapil do kl\u00e1\u0161tora a \u00faplne sa oddal u\u010den\u00edctvu u Simeona Star\u0161ieho. Simeon Star\u0161\u00ed nebol vysv\u00e4ten\u00fdm k\u0148azom, bol to jednoduch\u00fd mn\u00edch, ktor\u00e9ho mnoh\u00ed pova\u017eovali za sv\u00e4t\u00e9ho. Ke\u010f mal 30 rokov, bol u\u017e op\u00e1tom v kl\u00e1\u0161tore sv. Mammasa a na tejto poz\u00edcii zotrval dvadsa\u0165p\u00e4\u0165 rokov. Okrem priamej sk\u00fasenosti s Bo\u017eou milos\u0165ou\u00a0 kl\u00e1dol d\u00f4raz na to, aby bol \u010dlovek podriaden\u00fd vedeniu svojho duchovn\u00e9ho otca. Jeho najv\u00fdznamnej\u0161ie spisy s\u00fa Hymnusy o Bo\u017eej l\u00e1sky, Etick\u00e9 rozpravy a Katechetick\u00e9 rozpravy. Jeho najzn\u00e1mej\u0161\u00edm u\u010den\u00edkom bol Niketas Stethatos, ktor\u00fd nap\u00edsal dielo \u017divot Simeona.<\/p>\n \u00a0<\/p>\n Medzi\u010dasom sa v\u0161ak Simeon dostal do sporu so svojimi vlastn\u00fdmi mn\u00edchmi, ktor\u00ed pokladali jeho re\u017eim za pr\u00edli\u0161 tvrd\u00fd, a potom aj s biskupom \u0160tefanom z Nikom\u00e9die, ofici\u00e1lnym dvorn\u00fdm teol\u00f3gom a in\u00fdmi pr\u00edslu\u0161n\u00edkmi cirkevnej vrchnosti. Nezhody so \u0160tefanom viedli k jeho do\u010dasn\u00e9mu vyhnanstvu od roku 1009. \u0160tefan bol b\u00fdval\u00fd politik a diplomat, ktor\u00fd mal v\u00fdborn\u00e9 teoretick\u00e9 poznatky z teol\u00f3gie. Ku kres\u0165ansk\u00e9mu u\u010deniu sk\u00f4r filozofick\u00fd a abstraktn\u00fd postoj, zatia\u013e \u010do Simeon zast\u00e1val spiritu\u00e1lny postoj, ke\u010f kl\u00e1dol d\u00f4raz na to, \u017ee \u010dlovek mus\u00ed ma\u0165 osobn\u00fa sk\u00fasenos\u0165 s t\u00fdm, o \u010dom hovor\u00ed. Z\u00e1rove\u0148 uzn\u00e1val autoritu P\u00edsma a ran\u00fdch cirkevn\u00fdch otcov. Okrem toho i\u0161lo aj o rozpor medzi \u201ein\u0161titucion\u00e1lnym\u201c a \u201echarizmatick\u00fdm\u201c pr\u00edstupom. Simeon sa nevzpieral ofici\u00e1lnym cirkevn\u00fdm autorit\u00e1m, u\u010dil v\u0161ak okrem in\u00e9ho, \u017ee krst nem\u00e1 cenu, ak nenesie ovocie v podobe sv\u00e4t\u00e9ho \u017eivota. Bol nepriate\u013eom formalizmu, kres\u0165anstva len pod\u013ea mena, ktor\u00e9 neznamen\u00e1 zmenu \u017eivota. K\u00e1zal pok\u00e1nie a obr\u00e1tenie k Je\u017ei\u0161ovi Kristovi, zd\u00f4raz\u0148oval moc Sv\u00e4t\u00e9ho Ducha, ktor\u00e1 premie\u0148a \u010dloveka a uv\u00e1dza ho do duchovnej jednoty s Bohom, \u010do je kone\u010dn\u00fdm cie\u013eom sv\u00e4t\u00e9ho \u017eivota. U\u010dil, \u017ee po krste vodou je potrebn\u00fd e\u0161te krst v Duchu Sv\u00e4tom, ktor\u00fd znamen\u00e1 osobn\u00fa sk\u00fasenos\u0165 s Bohom a prin\u00e1\u0161a \u017eivot v poslu\u0161nosti. Bol presved\u010den\u00fd, \u017ee kres\u0165anstvo sk\u013azlo do form\u00e1lnych ritu\u00e1lov, v ktor\u00fdch sa priama sk\u00fasenos\u0165 s Bohom stratila. Sk\u00fasenos\u0165 s Bohom nem\u00e1 by\u0165 len pre vyvolen\u00fdch, dokonca sa neobmedzuje len na mn\u00edchov, ktor\u00ed jej m\u00f4\u017eu venova\u0165 v\u0161etok svoj \u010das, ale je pre v\u0161etk\u00fdch kres\u0165anov. \u0160tefan ho za toto u\u010denie obvinil z her\u00e9zy, na \u010do Simeon odpovedal, \u017ee skuto\u010dnou her\u00e9zou je popiera\u0165 mo\u017enos\u0165 ka\u017ed\u00e9ho \u010dloveka ma\u0165 priamu sk\u00fasenos\u0165 s Bohom. Simeon Nov\u00fd Teol\u00f3g je zaiste ve\u013emi zauj\u00edmav\u00fdm zjavom na prelome 10. a 11. storo\u010dia, ke\u010f\u017ee zd\u00f4raz\u0148oval v\u00fdznam viacer\u00fdch aspektov, ktor\u00e9 s\u00fa ve\u013emi podobn\u00e9 s\u00fa\u010dasn\u00e9mu evanjelik\u00e1lnemu a letni\u010dno-charizmatick\u00e9mu hnutiu \u2013\u00a0 obr\u00e1tenie, osobn\u00e1 sk\u00fasenos\u0165 s Bohom, krst Duchom Sv\u00e4t\u00fdm, \u010do ukazuje, \u017ee tieto maj\u00fa svoju nad\u010dasov\u00fa hodnotu.<\/p>\n Zdroje: Wikipedia \u2013 otvoren\u00e1 encyklop\u00e9dia<\/p>\n Tony Lane: D\u011bjiny k\u0159es\u0165ansk\u00e9ho my\u0161len\u00ed<\/p>\n Spracoval Tom\u00e1\u0161 Po\u010dai<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Osobn\u00e1 duchovn\u00e1 sk\u00fasenos\u0165 Simeon Nov\u00fd Teol\u00f3g bol byzantsk\u00fd mn\u00edch, ktor\u00fd po apo\u0161tolovi J\u00e1novi a Gregorovi z Nazianzu (ktor\u00fd zohral v\u00fdznamn\u00fa \u00falohu pri formovan\u00ed u\u010denia o Duchu Sv\u00e4tom) ako tret\u00ed dostal ofici\u00e1lny titul \u201eteol\u00f3g\u201c. Tento titul sa nech\u00e1pe v modernom akademickom zmysle, ale ozna\u010duje sk\u00f4r niekoho, kto hovor\u00ed zo svojej osobnej sk\u00fasenosti a duchovn\u00e9ho vn\u00edmania Boha. […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":2557,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"episode_type":"","audio_file":"","cover_image":"","cover_image_id":"","duration":"","filesize":"","date_recorded":"","explicit":"","block":"","filesize_raw":"","footnotes":""},"categories":[68],"tags":[],"series":[],"episode_featured_image":"https:\/\/www.slovozivota.sk\/wp-content\/uploads\/2011\/09\/Symeon_the_New_Theologian.jpg","episode_player_image":"https:\/\/www.slovozivota.sk\/wp-content\/uploads\/2019\/10\/PodcastSZ-1.jpg","download_link":"","player_link":"","audio_player":false,"episode_data":{"playerMode":"dark","subscribeUrls":[],"rssFeedUrl":"https:\/\/www.slovozivota.sk\/ru-ru\/feed\/podcast\/slovo-zivota","embedCode":"
<\/em><\/p>\nSimeon Nov\u00fd Teol\u00f3g (949-1022)<\/a><\/blockquote>