{"id":3815,"date":"2017-12-30T15:53:45","date_gmt":"2017-12-30T14:53:45","guid":{"rendered":"https:\/\/new.slovozivota.sk\/2017\/12\/baise-pascal-jansenizmus-17-storocie\/"},"modified":"2017-12-30T15:53:45","modified_gmt":"2017-12-30T14:53:45","slug":"baise-pascal-jansenizmus-17-storocie","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.slovozivota.sk\/en\/2017\/12\/baise-pascal-jansenizmus-17-storocie\/","title":{"rendered":"Baise Pascal – Jansenizmus – 17. storo\u010die"},"content":{"rendered":"

\"\"Nie, nebojte sa, nevzali ste omylom do r\u00fak u\u010debnicu fyziky. Hoci meno Blaise Pascal pozn\u00e1te sn\u00e1\u010f najm\u00e4 v s\u00favislosti s Pascalov\u00fdm z\u00e1konom a jednotkou tlaku, v skuto\u010dnosti bol tento geni\u00e1lny matematik a fyzik hlboko veriacim \u010dlovekom. Podobne ako aj \u010fal\u0161\u00ed zn\u00e1mi \u0161pi\u010dkov\u00ed vedci, napr\u00edklad Isaac Newton \u010di u n\u00e1s Matej Bel.<\/p>\n

Po tridsiatke za\u017eil obr\u00e1tenie, o ktorom nap\u00edsal svoj sl\u00e1vny Pam\u00e4tn\u00edk. Ten odvtedy v\u017edy nosil so sebou. Zap\u00edsal do\u0148ho svoju sk\u00fasenos\u0165 s Bohom: \u201eOhe\u0148. Boh Abrah\u00e1ma, Boh Iz\u00e1ka, Boh Jakuba, nie filozofov a vedcov. Istota. Istota. Cit. Rados\u0165. Pokoj. Boh Je\u017ei\u0161a Krista. M\u00f4j Boh a tvoj Boh… Rados\u0165, rados\u0165, slzy radosti…\u201c<\/p>\n

Bol s\u00fa\u010das\u0165ou reformn\u00e9ho hnutia v katol\u00edckej cirkvi zvan\u00e9ho jansenizmus, pod\u013ea holandsk\u00e9ho biskupa Jansenia. Toto hnutie bolo azda najorigin\u00e1lnej\u0161\u00edm pokusom o katol\u00edcku reformu od \u010dias reform\u00e1cie. V katol\u00edckej cirkvi v tom \u010dase dominovala jezuitsk\u00e1 protireform\u00e1cia a st\u00e1le sa udr\u017eiavalo tradi\u010dn\u00e9 scholastick\u00e9 u\u010denie. Mnoh\u00ed otvorenej\u0161ie zm\u00fd\u0161\u013eaj\u00faci katol\u00edci v\u0161ak boli za rozumn\u00e9 \u00fastupky vo\u010di reform\u00e1cii, ke\u010f\u017ee boli presved\u010den\u00ed, \u017ee scholastick\u00fd pr\u00edstup stratil kontakt s jednoduch\u00fdm \u010dlovekom. Jansenius \u0161tudoval August\u00edna a jeho viera bola do ve\u013ekej miery ovplyvnen\u00e1 pr\u00e1ve n\u00edm. Zd\u00f4raz\u0148oval milos\u0165 a\u017e nato\u013eko, \u017ee be\u017en\u00ed katol\u00edci za\u010dali o \u0148om pochybova\u0165, \u010di nie je protestantom prezle\u010den\u00fdm za biskupa. M\u00fdlili sa \u2013 Jansenius neprechov\u00e1val \u017eiadne my\u0161lienky o odl\u00fa\u010den\u00ed od R\u00edma a nikdy k nemu ani nedo\u0161lo, aj ke\u010f jansenistick\u00e9 hnutie bolo r\u00f4znymi sp\u00f4sobmi potl\u00e1\u010dan\u00e9 a nikdy nebolo ofici\u00e1lne akceptovan\u00e9. Po mest\u00e1ch chodili jezuiti, ktor\u00ed sa sna\u017eili upevni\u0165 katol\u00edcku identitu obyvate\u013estva vyu\u010dovan\u00edm, a to najm\u00e4 proti reform\u00e1cii, ale aj proti jansenizmu.
Pascal sa do tejto diskusie zapojil svoj\u00edm dielom Listy vidie\u010danovi. V \u0148om formou listov p\u00ed\u0161e \u201evidieku\u201c, \u010do sa deje v meste. Ironicky pritom kritizuje mor\u00e1lnu teol\u00f3giu jezuitov, v ktorej \u00fa\u010del sv\u00e4t\u00ed prostriedky.<\/p>\n

Pascal \u017eil v dobe ve\u013ek\u00e9ho skepticizmu. Nov\u00e1 vedeck\u00e1 revol\u00facia za\u010dala ignorova\u0165 stredovek\u00fa teol\u00f3giu aj filozofiu a s nimi aj klasick\u00e9 argumenty o Bo\u017eej existencii. Ke\u010f\u017ee Pascal bol aj filozofom, jeho sk\u00fasenos\u0165 s Bohom ho v tej dobe viedla k tomu, aby sa pok\u00fasil skeptikom svojej doby sprostredkova\u0165 d\u00f4vody, pre\u010do je rozumn\u00e9 veri\u0165 v Boha. Jeho argument pre vieru je zn\u00e1my ako Pascalova st\u00e1vka a hoci v\u00e4\u010d\u0161ina filozofov ho pova\u017euje za najslab\u0161\u00ed argument v prospech Boha a mnoh\u00ed ho obvi\u0148uj\u00fa z vypo\u010d\u00edtavosti, Pascal tento argument pova\u017eoval za najsilnej\u0161\u00ed. Aby sme ho spr\u00e1vne pochopili, mus\u00edme si uvedomi\u0165 dobu, v ktorej Pascal \u017eil, a to, \u017ee nejde o d\u00f4kaz Bo\u017eej existencie, ale o argument na za\u010diatok, \u2013 pre\u010do sk\u00fasi\u0165 vieru \u2013 adresovan\u00fd skeptikom a agnostikom.<\/p>\n

Pascal vych\u00e1dza pr\u00e1ve z agnostick\u00e9ho predpokladu \u2013 ak nem\u00f4\u017eeme na z\u00e1klade \u017eiadnych d\u00f4kazov vedie\u0165, \u010di Boh je, ale \u017eivot be\u017e\u00ed a na\u0161e rozhodnutia maj\u00fa d\u00f4sledky pre ve\u010dnos\u0165, je tu jedno praktick\u00e9 rie\u0161enie.<\/p>\n

Existuj\u00fa \u0161tyri mo\u017enosti:<\/p>\n

    \n
  1. Boh existuje a ty v Neho ver\u00ed\u0161 \u2013 v tom pr\u00edpade \u0165a \u010dak\u00e1 nekone\u010dn\u00e9 \u0161\u0165astie.<\/li>\n
  2. Boh neexistuje a ty v Neho ver\u00ed\u0161 \u2013 to ti nesp\u00f4sob\u00ed \u017eiadnu \u0161kodu. Ke\u010f vyhr\u00e1\u0161, vyhr\u00e1\u0161 v\u0161etko, ke\u010f prehr\u00e1\u0161, neprehr\u00e1\u0161 ni\u010d.<\/li>\n
  3. Boh nie je a ty v Neho never\u00ed\u0161 \u2013 v tom pr\u00edpade nem\u00e1\u0161 \u017eiadnu v\u00fdhru, preto\u017ee nie je \u017eiadny \u017eivot po smrti.<\/li>\n
  4. Boh je a ty v Neho never\u00ed\u0161 \u2013 v tom pr\u00edpade prehr\u00e1\u0161 v\u0161etko. Ke\u010f vyhr\u00e1\u0161, nevyhr\u00e1\u0161 ni\u010d, ke\u010f prehr\u00e1\u0161, prehr\u00e1\u0161 v\u0161etko.<\/li>\n<\/ol>\n

    Pod\u013ea agnostikov je najlep\u0161ie v\u00f4bec nestavi\u0165. Pascal na to odpoved\u00e1: \u201eAle ty mus\u00ed\u0161 stavi\u0165. Nem\u00e1\u0161 na v\u00fdber, u\u017e si sa zaviazal, u\u017e si sa pustil do hry.\u201c Nie sme pozorovatelia \u017eivota, ale jeho \u00fa\u010dastn\u00edci. Mo\u017eno to pochopi\u0165 na t\u00fdchto pr\u00edkladoch:<\/p>\n

    Predstavte si, \u017ee niekto, v\u00e1m ve\u013emi drah\u00fd, zomiera a lek\u00e1r v\u00e1m navrhne vysk\u00fa\u0161a\u0165 nov\u00fa injekciu, ktorej \u00fa\u010dinnos\u0165 nem\u00f4\u017ee garantova\u0165, ale existuje aspo\u0148 polovi\u010dn\u00e1 \u0161anca, \u017ee v\u00e1\u0161mu milovan\u00e9mu zachr\u00e1ni \u017eivot. Bolo by to rozumn\u00e9 vysk\u00fa\u0161a\u0165 ju, aj keby to nie\u010do st\u00e1lo? A povedzme, \u017eeby to bolo zadarmo \u2013 nebolo by potom \u00faplne nerozumn\u00e9 nevysk\u00fa\u0161a\u0165 to?<\/p>\n

    Alebo si predstavte, \u017ee po\u010dujete report\u00e9rov, ako hovoria, \u017ee v\u00e1\u0161 dom hor\u00ed a m\u00e1te v \u0148om deti. Neviete, \u010di hovoria pravdu, alebo nie. \u010co urobi\u0165? Ignorova\u0165 ich, alebo obetova\u0165 \u010das a uteka\u0165 domov \u010di aspo\u0148 zavola\u0165 domov v pr\u00edpade, \u017ee report\u00e9ri maj\u00fa pravdu?<\/p>\n

    Ke\u010f sa rozhodneme stavi\u0165, stoj\u00ed to za t\u00fa obe\u0165, ktor\u00fa mus\u00edme podst\u00fapi\u0165 v tomto \u017eivote? Na to Pascal odpoved\u00e1: \u201ePoviem v\u00e1m, \u017ee vyhr\u00e1te aj v tomto \u017eivote: zmysel, pokoj, n\u00e1dej, rados\u0165, veci, ktor\u00e9 rozosmiali mu\u010den\u00edkov na ceste smrti.\u201c
    \u00a0\u00a0\u00a0
    <\/em><\/p>\n

    Zdroje:<\/em>
    Pavel Hanes: Dejiny kres\u0165anstva. Bansk\u00e1 Bystrica: Trian, 2007, Wikip\u00e9dia \u2013 Slobodn\u00e1 encyklop\u00e9dia, www.animans.sk, www.milujtesa.org<\/em>
    Tom\u00e1\u0161 Po\u010dai<\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Nie, nebojte sa, nevzali ste omylom do r\u00fak u\u010debnicu fyziky. Hoci meno Blaise Pascal pozn\u00e1te sn\u00e1\u010f najm\u00e4 v s\u00favislosti s Pascalov\u00fdm z\u00e1konom a jednotkou tlaku, v skuto\u010dnosti bol tento geni\u00e1lny matematik a fyzik hlboko veriacim \u010dlovekom. Podobne ako aj \u010fal\u0161\u00ed zn\u00e1mi \u0161pi\u010dkov\u00ed vedci, napr\u00edklad Isaac Newton \u010di u n\u00e1s Matej Bel. Po tridsiatke za\u017eil obr\u00e1tenie, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":3814,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"episode_type":"","audio_file":"","cover_image":"","cover_image_id":"","duration":"","filesize":"","date_recorded":"","explicit":"","block":"","filesize_raw":"","footnotes":""},"categories":[68],"tags":[],"series":[],"episode_featured_image":"https:\/\/www.slovozivota.sk\/wp-content\/uploads\/2017\/12\/pascal.jpg","episode_player_image":"https:\/\/www.slovozivota.sk\/wp-content\/uploads\/2019\/10\/PodcastSZ-1.jpg","download_link":"","player_link":"","audio_player":false,"episode_data":{"playerMode":"dark","subscribeUrls":[],"rssFeedUrl":"https:\/\/www.slovozivota.sk\/en\/feed\/podcast\/slovo-zivota","embedCode":"

    Baise Pascal – Jansenizmus – 17. storo\u010die<\/a><\/blockquote>